Forse stijging vraag naar winkelpanden, kleine kantoren nog steeds populair

Belangstelling bedrijfshuisvesting na coronadip zet door

Amsterdam, 13 oktober 2020

Er is in het derde kwartaal van dit jaar meer én serieuzer gezocht naar winkelpanden, kantoren en bedrijfsruimten. Dit blijkt uit onderzoek van funda in business op basis van bezoek- en zoekgedrag op funda in business. Nederlands’ grootste platform voor bedrijfshuisvesting ziet een recordaantal contactaanvragen met makelaars. Daarbij blijven kleine kantoren onverminderd populair en stijgt de belangstelling binnen de retailsector het hardst.

Winkelvastgoed herstelt

De eerste helft van 2020 werden makelaars geconfronteerd met een daling van contactaanvragen binnen het winkelvastgoed. Het derde kwartaal laat echter een stijging zien ten opzichte van het tweede kwartaal (35%). In vergelijking met een jaar geleden is het aantal keer dat er over een object contact werd opgenomen met een makelaar zelfs ruim verdubbeld (57%). Quintin Schevernels, CEO van funda: ‘Deze stijging in het derde kwartaal is best opmerkelijk. Je zou denken dat er door de coronacrisis nog steeds veel onzekerheid is voor winkeliers. Maar ook de geluiden van makelaars zijn overwegend positief. Ik ben erg benieuwd of dit sentiment verandert nu we met strengere maatregelen het vierde kwartaal zijn ingaan.’

Kleine kantoren nog steeds populair

De vraag naar kleine kantoren (tot 2.500 m²) blijft onverminderd toenemen. Eerder onderzoek van funda in business in juni liet de invloed van thuiswerken op de vraag en gewenste kantoorgrootte al zien. Dit uitte zich vooral in een verminderde interesse in grote kantoren (vanaf 5.000 m²). Groot verschil met juni eerder dit jaar is de serieuzere belangstelling in kleine kantoorruimten. Het aantal contactaanvragen stijgt hard, wat betekent dat zoekers serieus interesse hebben. Ook het middensegment trekt aan. Bij kantoorruimten van 750 tot 1.000 m² is de stijging contactaanvragen het grootst (42%) ten opzichte van het tweede kwartaal.

Bedrijfsruimte blijft stabiel

Een stabiele factor op het platform zijn de bedrijfsruimten zoals loodsen, fabriekshallen en distributiecentra. De belangstelling zet binnen deze markt al zeker een jaar gestaag door. Schevernels: ‘We zien dat de vraag naar bedrijfsruimte ook tijdens de intelligente lockdown in maart en april redelijk overeind bleef. We horen van makelaars dat dit vooral zit in de krapte van deze markt. Het aanbod is klein, maar de vraag wordt steeds groter.’

De grote steden vertonen een wisselend beeld ten opzichte van de landelijke resultaten. Zo blijkt uit een verdere verdieping van de kwartaalcijfers van funda in business.

Niet voor publicatie:

Voor persvragen of interviewverzoeken, kan contact opgenomen worden met funda:

Funda Real Estate BV

Bijlage: facts & figures

367777 grafiek fib totalen%20bekeken%20opdrachten eadefe large 1602512751
367779 grafiek fib totalen%20contactaanvragen 06adb4 large 1602513362
367772 grafiek fib aantal%20keren%20dat%20winkels%20zijn%20bekeken%20 %20per%20m2 8fa24b large 1602512261
367770 grafiek fib aantal%20keren%20dat%20kantoren%20zijn%20bekeken%20 %20per%20m2 4b29d5 large 1602512225
367771 grafiek fib aantal%20keren%20dat%20bedrijfsruimten%20zijn%20bekeken%20 %20per%20m2 fa4a21 large 1602512243
367783 grafiek fib aantal x bekeken object amsterdam b3a2bb large 1602513442
367780 grafiek fib aantal x bekeken object rotterdam 58e6a3 large 1602513441
367782 grafiek fib aantal x bekeken object utrecht 44dfbc large 1602513442
367781 grafiek fib aantal x bekeken object eindhoven fa3506 large 1602513441

Over funda | Sinds 2001 heeft funda zich ontwikkeld van marktplaats die vraag en aanbod van onroerend goed bij elkaar brengt, naar hét platform voor iedereen die op zoek is naar zijn volgende thuis. Maar ook met producten, diensten en informatie waarmee we onze bezoekers verder helpen tijdens hun zoektocht. Sinds de lancering van Funda in Business (2005) zijn we er ook voor ondernemers die een ruimte zoeken om zakelijke dromen te realiseren. Dit doen we met het meest complete aanbod van (zakelijk) onroerend goed van Nederland.