Interesse commercieel vastgoed stijgt fors na Covid-19-crisis

Onderzoek van funda in business geeft inzicht in herstel van de markt

Amsterdam, 29 juni 2020

In mei werden winkels, bedrijfsruimtes en kantoren 3,2 miljoen keer bekeken op fundainbusiness.nl. Een stijging van 88% ten opzichte van april. Deze positieve trend zet zich ook in juni verder door. Het aantal nieuwe aanmeldingen van commercieel vastgoed op het platform laat nog geen beduidend verschil zien, maar dat duurt naar verwachting niet lang. Na een flinke dip door de coronacrisis is het platform voor commercieel vastgoed populairder dan ooit.

Grote kantoorpanden minder populair door thuiswerken

Nederland werkt nog steeds zo veel mogelijk thuis. Dit lijkt van invloed op de vraag en gewenste grootte van kantoren. In mei is het aantal keer dat winkels (+23%) en bedrijfsruimtes (+41%) werden bekeken veel hoger dan in januari en februari. Dit effect is voor kantoorruimtes (+15%) een stuk minder groot. Bij kantoren groter dan 1000 m2 ligt de vraag zelfs onder het niveau van begin dit jaar (-8%). ‘Met het oog op structureel meer thuiswerken verwachten we dat het aantal bedrijven dat anders naar kantoorruimte kijkt, blijft stijgen,’ aldus Quintin Schevernels, CEO van funda. Onderzoek onder bezoekers op funda in business laat ook een veranderende vraag zien. De respondenten die naar aanleiding van de coronacrisis andere bedrijfshuisvesting zoeken, willen veelal een kleinere en goedkopere ruimte met flexibelere voorwaarden.

Aanbod neemt nog niet toe

Waar de vraag aantrekt, zijn er voor wat betreft aanmeldingen op het platform nog geen veelbetekenende verschillen zichtbaar ten opzichte van begin dit jaar. ‘Onze verwachting is echter dat het aantal aanmeldingen op funda in business de komende kwartalen zal stijgen. De voorspelde recessie zal vermoedelijk forse impact hebben op winkeliers en binnen de horeca. Dat leidt dan een aantal maanden later tot een stijging van aanbod op ons platform. Wij blijven dus zeker monitoren,’ vertelt Schevernels.

Groningen het minst geraakt, herstel in Amsterdam het grootst

In april daalde het aantal bekeken kantoren, bedrijfsruimtes en winkels ten gevolge van de coronacrisis. In Groningen was die daling ten opzichte van januari en februari 23%. In Rotterdam, Utrecht, Amsterdam en Eindhoven was de daling groter: 35%. Een mogelijke verklaring kan zijn dat het coronavirus in deze regio’s harder heeft toegeslagen dan in Groningen.

Maar het vertrouwen van de ondernemer lijkt in de hoofdstad aardig te herstellen. In Amsterdam groeide in mei het aantal bekeken objecten met 36% ten opzichte van januari en februari. Eindhoven en Groningen volgen met een stijging van zo’n 31% en Rotterdam met 27%. Utrecht stijgt met 20% het minst hard.

Bijlage: facts & figures

Lees voor meer informatie onze publicatie op fundainbusiness.nl/meer.

357801 persbericht %20768x475%20px fib grafiek aantal bekeken landelijk%20%281%29 38cd71 original 1593426379
357802 persbericht %20768x475%20px fib grafiek kantoren aantal bekeken landelijk%20%281%29 752386 large 1593426379
357800 persbericht %20768x525%20px fib grafiek aantal bekeken stad%20%281%29 a71114 large 1593426379

Niet voor publicatie

Voor meer informatie en een persoonlijke toelichting op de meest recente cijfers en onderzoeksresultaten door CEO Quintin Schevernels kan contact worden opgenomen met

Over funda | Sinds 2001 heeft funda zich ontwikkeld van marktplaats die vraag en aanbod van onroerend goed bij elkaar brengt, naar hét platform voor iedereen die op zoek is naar zijn volgende thuis. Maar ook met producten, diensten en informatie waarmee we onze bezoekers verder helpen tijdens hun zoektocht. Sinds de lancering van Funda in Business (2005) zijn we er ook voor ondernemers die een ruimte zoeken om zakelijke dromen te realiseren. Dit doen we met het meest complete aanbod van (zakelijk) onroerend goed van Nederland.