Funda Index tweede kwartaal 2025 | Stabiel kwartaal met lichte daling koopintentie over afgelopen 12 maanden
Amsterdam, 15 juli 2025
Meer dan helft woningzoekenden bereid tot overbieden
Funda publiceert ieder kwartaal de Funda Index: data waarmee het woningplatform overzicht en inzicht geeft in de woningmarkt, om zo wonend Nederland vooruit te helpen.
De cijfers over het tweede kwartaal van 2025 liggen grotendeels in lijn met het vorige kwartaal en laten een stabiele ontwikkeling zien. Alleen de koopintentie wijkt hier enigszins van af: voor het vierde kwartaal op rij is er een kleine daling. Veel respondenten voeren hiervoor als reden aan dat ze niet in de markt zijn vanwege de (te) hoge huizenprijzen.
Ook uitgesplitst per leeftijdscategorie is de hoge prijs van huizen een belangrijke reden om niet actief in de woningmarkt te zijn. De helft van de respondenten in de leeftijdscategorie tot 34 jaar geeft aan dat huizen simpelweg te duur zijn, een kwart geeft aan dat er niet genoeg geschikt aanbod is. In de leeftijdsgroep daarboven, tot 55 jaar, geeft een derde van de respondenten aan huizen te duur te vinden: 27% noemt een tekort aan geschikt aanbod. Bij 55-plussers speelt de prijs een veel kleinere rol: 18% van hen geeft aan het aanbod te duur te vinden. Als belangrijkste reden om niet te willen verhuizen, voert 60% aan tevreden te zijn met hun huidige woning.
Starters versus doorstromers
Overbieden blijft de norm, zowel bij starters als bij doorstromers die een volgende stap willen maken. Over de hele linie geeft 60% van de woningzoekenden aan te verwachten dat ze zullen moeten overbieden. Bij starters ligt deze verwachting met 77% een stuk hoger dan bij de doorstromers, waarvan 56% verwacht te moeten overbieden om een huis te kunnen kopen.
Joost Dop, CEO Funda:
‘We zien dat een grote groep starters (36%) vooral op zoek is naar woningen in de prijsklasse van 200.000 tot 300.000 euro. Dat is ook meteen het segment waar de concurrentie het hevigst is; in het afgelopen kwartaal werden voor een woning in deze categorie gemiddeld zo’n negentien contactaanvragen ontvangen, terwijl het gemiddelde van alle prijsklassen op veertien ligt. Die druk verklaart ook waarom men bereid is om in dit segment te overbieden. Het merendeel van de starters verwacht tussen de 10% tot 20% te moeten overbieden. Het blijft een uitdagende markt, waarin vraag en aanbod nog altijd moeilijk op elkaar aansluiten.
Tegelijkertijd zien we dat het aanbod van koopwoningen op ons platform in geen jaren zo hoog is geweest. Dat is echter niet terug te zien in een afname van de concurrentie; op jaarbasis nam het aantal contactaanvragen met 7% af, terwijl het aanbod van woningen met 25% toenam. Dit bewijst opnieuw hoe urgent de krapte op de woningmarkt is.
In de toename van aanbod is duidelijk de impact van het verkopen van voormalige huurpanden zichtbaar. Zoals al eerder vermeld door NVM zien we als gevolg hiervan ook dit kwartaal weer een relatief groter aanbod van kleinere appartementen. Dit is met name zichtbaar in grote steden. Hoewel dit goed nieuws is voor starters, betekent het helaas ook dat het huuraanbod steeds beperkter wordt.’
Meer woningen, meer concurrentie
In het tweede kwartaal van 2025 is het woningaanbod op Funda wederom toegenomen. Ten opzichte van het vorige kwartaal steeg het nieuwe aanbod van bestaande koopwoningen significant met 25% tot ruim 75.000. Daarentegen was de concurrentie onder kopers ook sterker: huizen werden nog sneller verkocht. De gemiddelde periode dat een huis te koop stond op Funda is ten opzichte van het vorige kwartaal met een aantal dagen afgenomen. De drie kwartalen daarvoor waren vrij stabiel.
Energielabel
De interesse in een goed energielabel (A, B of C) blijft hoog. Van de woningzoekenden die geïnteresseerd zijn in een duurzaam huis wenst 20% een energielabel A of hoger. De belangrijkste reden die woningzoekers aangeven om te kiezen voor een dergelijk energielabel is het voorkomen van hoge energiekosten. Ondanks de hoge interesse in een goed energielabel filtert maar 6% van de woningzoekenden op een energielabel. 66% van de woningzoekenden let er echter wel op bij de woningkenmerken.
Belangrijkste indicaties per index
Vertrouwen: van de respondenten geeft 78% aan dat het nu een goed moment is om te verkopen, waarbij de grote vraag naar woningen de belangrijkste reden is en de hoge prijzen als tweede genoemd worden. Dit percentage ligt al langdurig op een hoog niveau en is ongewijzigd ten opzichte van het vorige kwartaal.
Het koopvertrouwen vertoonde afgelopen drie kwartalen een lage, stabiele trend tussen de 12% en 13%. Ook in het tweede kwartaal komt het koopvertrouwen uit op 12% – net als in hetzelfde kwartaal van vorig jaar. De top drie wat betreft het lage koopvertrouwen bestaat uit 1) te dure woningen, 2) er wordt te veel overboden en 3) er is te weinig aanbod van woningen.
Intentie: de intentie om binnen een jaar een woning te kopen, is met 51% iets gezakt ten opzichte van het vorige kwartaal (52%). In hetzelfde kwartaal vorig jaar lag dat nog op 57%. De verkoopintentie is iets toegenomen ten opzichte van het eerste kwartaal 2025 (29%) en staat in het tweede kwartaal 2025 op 31%. Dit is vergelijkbaar met de verkoopintentie van 29% in het tweede kwartaal van 2024.
Gedrag: gemiddeld zijn er veertien contactaanvragen per woning in het tweede kwartaal van 2025. In het voorgaande kwartaal lag dit gemiddelde op vijftien contactaanvragen per woning. Dit gemiddelde is gelijk aan dat van het tweede kwartaal van 2024.
Over de Funda Index
De Funda Index biedt actueel inzicht in de woningmarkt op basis van unieke datasets. We analyseren maandelijks het gedrag van bezoekers op woningplatform Funda (tweede kwartaal N= 2.642). Deze gegevens helpen Funda om de stand van de woningmarkt te begrijpen, te voorspellen en hierop te anticiperen. Dit leggen we vast onder de thema’s vertrouwen, actuele koop- en verkoopintentie én het consumentengedrag. Vervolgens zetten we dit af tegen maatschappelijke, politieke en economische ontwikkelingen. Zo bieden we helder overzicht en inzicht in de Nederlandse woningmarkt en blijven we ons platform iedere dag ontwikkelen en verbeteren. Volg de Funda Index voor de laatste ontwikkelingen van de woningmarkt.
Download PDF
Download PDFOver Funda
Funda is niet meer weg te denken van de Nederlandse woningmarkt. Met het meest complete woningaanbod van Nederland, weten miljoenen bezoekers het platform iedere maand te vinden in hun zoektocht naar een passende nieuwe woning. Een belangrijke functie. Daarom loopt funda voorop in de ontwikkeling van nieuwe producten, diensten en informatie om haar bezoekers verder te helpen met het kopen, bezitten en verkopen van een eigen woning. En om de makelaar, wiens expertise onmisbaar is, het podium te bieden dat hij of zij nodig heeft om de consument nog beter te ondersteunen.