Funda Index eerste kwartaal 2025 | Verkoopvertrouwen blijft op hoog niveau ondanks eerste kleine daling in twee jaar

Woningaanbod groeit – concurrentie neemt toe

Funda publiceert ieder kwartaal de Funda Index: data waarmee het woningplatform overzicht en inzicht geeft in de woningmarkt, om zo wonend Nederland vooruit te helpen.

De cijfers over het eerste kwartaal van 2025 laten nagenoeg een ongewijzigd beeld zien. Het verkoopvertrouwen dat al meer dan een jaar op een (zeer) hoog niveau ligt, laat in het eerste kwartaal van 2025 een lichte daling van 2% zien. Daarentegen is het koopvertrouwen, na een aantal stabiele kwartalen, met 1% toegenomen ten opzichte van het vierde kwartaal 2024. De koop- en verkoopintentie bleven nagenoeg onveranderd.

Joost Dop, CEO van Funda: “De woningmarkt blijft in beweging. In het eerste kwartaal van dit jaar zien we wederom een toename in huizen die te koop worden gezet op Funda, wat woningzoekers meer opties biedt. Tegelijkertijdis de concurrentie onverminderd groot: huizen staan gemiddeld nog korter te koop in vergelijking met een jaar geleden en het aantal geïnteresseerden per woning is hoog. Hierdoor blijft de druk op de markt voelbaar, ondanks het groeiende aanbod. We zien daarnaastdat 55-plussers steeds vaker openstaan voor een nieuwbouwwoning. Die beweging kan wijzen op de behoefte aan comfort en toekomstbestendigheid in de zoektocht naar een bestaande koopwoning. Nieuwbouw biedt daarin meer rust en zekerheid, en wordt steeds vakerserieus overwogen.”

Meer woningen, meer concurrentie

In het eerste kwartaal van 2025 is het woningaanbod op het woonplatform flink toegenomen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar; met een stijging van meer dan 20% is er in het afgelopen kwartaal nieuw aanbod van circa 60.000 koopwoningen bijgekomen. Deze groei past in de trend die het afgelopen jaar duidelijk zichtbaar was: het aanbod lag op een hoog niveau, mede door de verkoop van voormalige huurwoningen.

Tegelijkertijd neemt ook de concurrentie onder woningzoekenden toe. Waar in het laatste kwartaal van 2024 gemiddeld 11 aanvragen per op Funda genoteerde woning werden gerapporteerd, is dat in het eerste kwartaal van dit jaar toegenomen naar zo’n 15 geïnteresseerden per woning. Ondanks deze toegenomen belangstelling blijft de gemiddelde verkooptermijn stabiel ten opzichte van het vorige kwartaal. In vergelijking met een jaar geleden staan woningen gemiddeld korter te koop.

Bestaande bouw nog steeds favoriet 

Meer woningzoekenden staan open voor nieuwbouw, maar de voorkeur blijft uitgaan naar bestaande bouw. Twee derde van de potentiële kopers geeft aan dat de bouwstijl van nieuwbouwwoningen simpelweg minder aanspreekt. Ook ziet men op tegen de extra bijkomende kosten en lange oplevertermijnen.

Bij nader onderzoek onder de verschillende leeftijdscategorieën blijkt dat de groep 55-plussers het meest openstaat voor nieuwbouw. 14% van deze groep geeft aan een voorkeur voor nieuwbouw te hebben, twee keer meer dan jongere woningzoekers (tot 35 jaar) waar 7% de voorkeur geeft aan nieuwbouw. Geïnteresseerden in nieuwbouw geven aan dat duurzaamheid, het vermijden van een biedingsstrijd en meer zekerheid positief meewegen in de voorkeur voor nieuwbouw.

Overbieden blijft de norm

In deze krappe woningmarkt is in het eerste kwartaal van 2025 overbieden bij zo’n 60% van de respondenten de norm, waar dit het voorgaande kwartaal nog 55% was. Desgevraagd grijpen de woningzoekenden tot 35 jaar en van 35 tot 55 jaar overbieden als belangrijkstemiddel aan om meer kans te maken op een woning. Bij 55-plussers wordt ‘genoegen nemen met een kleiner huis’ het meest genoemd om succesvol op de woningmarkt te zijn.

Belangrijkste indicaties per index

Vertrouwen: 78% van de respondenten geeft aan dat het nu een goed moment is om te verkopen, waarbij de huidige hoge prijzen nog steeds de belangrijkste reden zijn. Dit percentage ligt al langdurig op een hoog niveau, maar komt afgelopen kwartaal 2%lager uit dan in het laatste kwartaal van 2024.

Het koopvertrouwen liet de voorgaande drie kwartalen een stabiele, lage trend zien van 12%, en dat is in het eerste kwartaal van 2025 licht gestegen tot 13%. In het eerste kwartaal vorig jaar was het koopvertrouwen nog 17%. Potentiële kopers geven aan dat ze verwachten dat huizen alleen maar duurder worden, en daarom liever nu actief worden op de woningmarkt. Daarnaast geven doorstromers aan dat ze verwachten hun huis nu goed te kunnen verkopen.

Intentie: De intentie om binnen een jaar een woning te kopen is ten opzichte van het laatste kwartaal van 2024 onveranderd, en staat in het eerste kwartaal van 2025 op 53%. In hetzelfde kwartaal vorig jaar lag dit op 52%. De verkoopintentie is in het eerste kwartaal van 2025 licht gedaald naar 30%, ten opzichte van 31% in het laatste kwartaal van 2024. In hetzelfde kwartaal een jaar geleden was de verkoopintentie met 26% aanzienlijk lager.

Gedrag: In het eerste kwartaal van 2025 kreeg een woning gemiddeld 15 contactaanvragen. In het voorgaande kwartaal lag dit gemiddelde op 11,5 contactaanvragen per woning. In hetzelfde kwartaal vorig jaar lag dat cijfer met 16 aanvragen per woning iets hoger.


Over de funda Index
De Funda Index biedt actueel inzicht in de woningmarkt op basis van unieke datasets. We analyseren maandelijks het gedrag van bezoekers op woningplatform Funda (eerste kwartaal N= 2.652). Deze gegevens helpen Funda om de stand van de woningmarkt te begrijpen, te voorspellen en hierop te anticiperen. Dit leggen we vast onder de thema’s vertrouwen, actuele koop- en verkoopintentie én het consumentengedrag. Vervolgens zetten we dit af tegen maatschappelijke, politieke en economische ontwikkelingen. Zo bieden we helder overzicht en inzicht in de Nederlandse woningmarkt en blijven we ons platform iedere dag ontwikkelen en verbeteren. Volg de funda Index hier voor de laatste ontwikkelingen van de woningmarkt.

Download PDF
Download PDF
Over Funda

Funda is niet meer weg te denken van de Nederlandse woningmarkt. Met het meest complete woningaanbod van Nederland, weten miljoenen bezoekers het platform iedere maand te vinden in hun zoektocht naar een passende nieuwe woning. Een belangrijke functie. Daarom loopt funda voorop in de ontwikkeling van nieuwe producten, diensten en informatie om haar bezoekers verder te helpen met het kopen, bezitten en verkopen van een eigen woning. En om de makelaar, wiens expertise onmisbaar is, het podium te bieden dat hij of zij nodig heeft om de consument nog beter te ondersteunen.