Funda Index derde kwartaal 2024 | Nieuwbouw als mogelijk aantrekkelijk alternatief door krapte op de markt

Amsterdam, 15 oktober 2024 - Funda publiceert ieder kwartaal de funda Index: data waarmee het woningplatform overzicht en inzicht geeft in de woningmarkt, om zo wonend Nederland vooruit te helpen. Het afgelopen kwartaal bleef het aanbod op funda stabiel, terwijl de interesse in dit aanbod bleef toenemen. Dit onderstreept de concurrentie op de woningmarkt. Deze krapte in de woningmarkt leidt mogelijk tot een opvallende verschuiving: 70% van de woningzoekers staat open voor nieuwbouw. Daarmee lijkt nieuwbouw een steeds aantrekkelijker alternatief voor wie een stap op de woningmarkt wil zetten. Daarnaast houden 55-plussers vast aan hun verhuiswens, wat de doorstroming op de markt mogelijk bevordert.

Afgelopen kwartaal bleef het aanbod op funda stabiel. Het platform blijft echter nog onverminderd populair onder woningzoekers: zij zoeken massaal naar zowel bestaande woningen als nieuwbouwprojecten. De groei van nieuwbouw was daarbij bijzonder opmerkelijk. Het gemiddelde aantal views per nieuwbouwobject steeg in het afgelopen kwartaal met 24% ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2023, wat wijst op een toenemende interesse. Ook voor bestaande bouw zien we sinds het tweede kwartaal van dit jaar een structurele toename in views, met een groei van ruim 26% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Deze ontwikkelingen zijn het gevolg van de aanhoudende krapte op de woningmarkt en de stijgende huizenprijzen.

Nieuwbouw aantrekkelijk alternatief

De drukte op de markt zorgt mogelijk voor meer interesse in nieuwbouwwoningen. Van de Nederlandse woningzoekers die geïnteresseerd zijn in nieuwbouw heeft 43% geen bezwaar om langer te wachten. Ook de relatief hogere prijzen lijken de geïnteresseerden voorlopig niet af te schrikken. De voornaamste reden voor deze keuze is duurzaamheid, gevolgd door het feit dat je niet in een biedingsstrijd terechtkomt. De kabinetsplannen om jaarlijks veel nieuwe woningen te bouwen, maken nieuwbouw bovendien aantrekkelijker. 27% van de woningzoekers geeft aan door deze plannen meer interesse te hebben in nieuwbouw. 30% van de respondenten staat geheel niet open voor nieuwbouw en kiest enkel en alleen voor bestaande woningen, voornamelijk vanwege de karakteristieke bouwstijl.

Bereidheid om te verhuizen onverminderd hoog onder 55-plussers

De groep van 55-plussers blijft positief gestemd over het voornemen om te verhuizen naar een andere woning. In het tweede kwartaal gaf 52% aan op korte termijn te willen verhuizen. In het derde kwartaal steeg dit percentage licht naar 53%. Vaak laten 55-plussers huizen achter met gemiddeld vier slaapkamers, waarvan de helft vrijstaand of twee-onder-een-kap is. Deze ontwikkeling kan mogelijk de doorstroom op de markt verbeteren.

"Naast het toenemend aantal bezoekers op ons platform, zagen we afgelopen kwartaal dat 79% van de woningzoekers verwacht te moeten overbieden. Daarbij komt dat huizen nóg korter te koop stonden in vergelijking met vorig jaar”, zegt Joost Dop, CEO van funda. “Dit onderstreept de dynamiek en sterke concurrentie op de markt onder woningzoekers. Dat we een groeiende interesse in nieuwbouwwoningen zien, is dus niet zo gek. Mogelijk zijn zij op zoek naar meer zekerheid en proberen ze zo de – soms haast onvermijdelijke – biedingsstrijd te vermijden.”

“Bovendien zien we dat de groep van 55-plussers standvastig blijft in hun behoefte en intentie om te verhuizen”, vertelt Joost. “Net als in het tweede kwartaal. Ze zoeken via ons slimme zoeksysteem bijvoorbeeld naar een levensloopbestendige woning waar ze oud in kunnen worden. Dit is een positieve ontwikkeling voor het bevorderen van de doorstroming op de markt doordat ze vaak grotere huizen achterlaten. Ondanks dat de krapte op de markt op hoog niveau blijft, zien we aanknopingspunten die de markt – met de intentie van 55-plussers om te verhuizen en de komst van meer nieuwbouw – verder in beweging kunnen laten komen. We blijven deze ontwikkelingen op de voet volgen, zodat we woningzoekers van inzicht in de woningmarkt kunnen blijven voorzien.”

Belangrijkste indicaties per index

Vertrouwen: 80% van de respondenten denkt dat het nu een goed moment is om te verkopen. Een stijging van 2 procentpunten ten opzichte van het vorige kwartaal. Echter verwacht 9% van de respondenten over 6 maanden een flinke daling in het verkoopvertrouwen. Wat betreft koopvertrouwen blijft 12% van de respondenten van mening dat het momenteel een goed moment is om te kopen. Hetzelfde percentage als het vorige kwartaal. In het derde kwartaal vorig jaar was dit percentage nog 19%.

Intentie: 52% van de respondenten heeft de intentie om binnen een jaar een woning te kopen. Dit is een daling van 5 procentpunten ten opzichte van het vorige kwartaal, maar 1 procentpunt hoger dan vorig jaar. De verkoopintentie blijft daarentegen toenemen met een stijging van 2 procentpunten. 31% van de respondenten geeft aan binnen een jaar te willen verkopen. Dat is 4 procentpunten hoger ten opzichte van vorig jaar.

Gedrag: Gemiddeld zijn er 12,5 contactaanvragen per woning. Dat is een daling van 1,2 contactaanvragen per woning ten opzichte van vorig kwartaal. In vergelijking met vorig jaar zijn dit er 1,5 meer. Toen waren er gemiddeld 11 aanvragen per woning.

Over de funda Index

De funda Index biedt actueel inzicht in de woningmarkt op basis van unieke datasets. We analyseren maandelijks het gedrag van bezoekers op woningplatform funda (derde kwartaal N= 2.413). Deze gegevens helpen funda om de stand van de woningmarkt te begrijpen, te voorspellen en hierop te anticiperen. Dit leggen we vast onder de thema’s vertrouwen, actuele koop- en verkoopintentie én het consumentengedrag. Vervolgens zetten we dit af tegen maatschappelijke, politieke en economische ontwikkelingen. Zo bieden we helder overzicht en inzicht in de Nederlandse woningmarkt en blijven we ons platform iedere dag ontwikkelen en verbeteren. Volg de funda Index hier voor de laatste ontwikkelingen van de woningmarkt.

Download PDF
Download PDF
Over Funda

Funda is niet meer weg te denken van de Nederlandse woningmarkt. Met het meest complete woningaanbod van Nederland, weten miljoenen bezoekers het platform iedere maand te vinden in hun zoektocht naar een passende nieuwe woning. Een belangrijke functie. Daarom loopt funda voorop in de ontwikkeling van nieuwe producten, diensten en informatie om haar bezoekers verder te helpen met het kopen, bezitten en verkopen van een eigen woning. En om de makelaar, wiens expertise onmisbaar is, het podium te bieden dat hij of zij nodig heeft om de consument nog beter te ondersteunen.

berichten