Funda Index tweede kwartaal 2024 | Verder verkrappende woningmarkt schrikt kopers niet af

Amsterdam, 9 juli 2024 - Uit de funda Index, waarmee het woningplatform elk kwartaal inzichtelijk maakt hoe bezoekers de woningmarkt ervaren, blijkt dat de koopintentie  (+8,1 punten) en het koopgedrag (+6,6 punten) in lijn met het vorige kwartaal verder toenemen. Het vertrouwen dat men succesvol is in het vinden van een geschikte koopwoning nam echter zowel op kwartaalbasis (-14 punten) als op jaarbasis (-22 punten) significant af. Als onderbouwing voor het afnemende vertrouwen geven respondenten veelal aan dat de woningvoorraad achterblijft bij de vraag.

Eerst kopen, dan verkopen

In het tweede kwartaal zien we dat meer huiseigenaren eerst een huis willen kopen voordat ze hun huidige huis verkopen. Van de respondenten geeft 30% aan eerst te willen aankopen; een jaar geleden betrof dit 19% van de respondenten. Deze ontwikkeling zien we ook terug in het vertrouwen van huiseigenaren om succesvol hun huis te verkopen; dit stijgt voor het vijfde kwartaal op rij.

Meer aanbod op funda niet afdoende

In het afgelopen kwartaal liet het aanbod op funda voor het eerst in een jaar tijd weer een kwartaal-op-kwartaal stijging zien (+12%). Het is echter nog geen reden voor woningzoekers om positiever gestemd te zijn; zij hebben het gevoel dat het aanbod nog afneemt. In vergelijking met hetzelfde kwartaal in 2023 lag het aanbod dan ook 3,5% lager. Het vertrouwen in het vinden van een woning blijft verder afnemen. Bovendien is een derde van de respondenten van mening dat flink overbieden (10% tot 20%) de norm is.

"De vraag naar woningen blijft onverminderd groot. De bevolkingsgroei en het toenemende aantal diverse huishoudens zorgen voor grote uitdagingen op de woningmarkt. Het achterblijven van de woningvoorraad zorgt ervoor dat huizenprijzen blijven stijgen en dat de betaalbaarheid voor veel huishoudens steeds meer onder druk komt te staan," aldus Joost Dop, CEO bij funda. "Dit is ook terug te zien in het zoekgedrag van fundabezoekers. Het is duidelijk dat consumenten bereid zijn meer concessies te doen, bijvoorbeeld door in te leveren op vierkante meters of door ook buiten een bepaald gebied een tweede zoekopdracht te doen. Bij de categorie 55+ zien we in het afgelopen kwartaal meer bereidheid om te bewegen op de huizenmarkt. De helft van de respondenten in deze categorie geeft aan de intentie te hebben om op korte termijn te verhuizen. Het gedrag van de miljoenen consumenten die maandelijks ons platform bezoeken, vormt een waardevolle barometer. Met deze data willen we wonend Nederland vooruit helpen."

Meer doorstroom mogelijk bij beweging 55+ categorie

De leeftijdscategorie 55+ is een belangrijke groep huizenbezitters. De relatief grote huizen die deze doelgroep achterlaat (gemiddeld 4 slaapkamers, waarvan circa de helft vrijstaand of twee-onder-een-kap is), kunnen bijdragen aan een verbeterde doorstroom voor woningzoekenden. Bij navraag waar deze groep respondenten mee geholpen zou zijn, blijken levensloopbestendigheid, minder vierkante meters en een tuintje hoog op de wensenlijst te staan. Opvallend is dat de wens om dichtbij vrienden of familie te wonen niet hoog scoort.

Woningen staan korter te koop

Ondanks een toename van het aanbod van woningen op funda, worden woningen sneller verkocht. Zoals aangegeven door NVM is het aantal dagen dat een woning te koop staat significant gedaald in het afgelopen kwartaal. De koopintentie wordt hier echter niet negatief door beïnvloed.

Vooruitzichten

Vooruitkijkend verwachten de respondenten dat de gunstige woningmarkt voor verkopers iets terugloopt. Momenteel is 78% van de respondenten hier positief over, over zes maanden denkt 68% van de respondenten dat het ook nog een goede tijd is om te verkopen. De markt voor kopers zien de respondenten minimaal verbeteren. De groep die verwacht dat de markt over zes maanden beter is dan nu, is 13%, in tegenstelling tot 12% van de groep respondenten die de huidige tijd beter vindt om te kopen.

Belangrijkste indicaties per index

Vertrouwen: Het koopvertrouwen daalt (-22 punten) ten opzichte van een jaar eerder en ten opzichte van het vorige kwartaal (-14 punten). Desgevraagd geeft 12% van de respondenten aan dat het nu een goed moment is om een woning te kopen; een kwartaal geleden was 17% van de respondenten deze mening toegedaan. Het verkoopvertrouwen liet in het tweede kwartaal van 2024 een stijging zien naar 94,4 ten opzichte van het eerste kwartaal van 2024 (+5,4 punten). Ten opzichte van een jaar geleden laat het verkoopvertrouwen een stijging van 21 punten zien. Dit kwartaal geeft 78% van de respondenten aan dat het een goed moment is om te verkopen; het vorige kwartaal was dit 71%.

Intentie: Zowel de intentie om te kopen als te verkopen, nam flink toe. De koopintentie nam, ondanks de daling in het koopvertrouwen, van kwartaal op kwartaal met 8,1 punten toe. De verkoopintentie liet een stijging van 12,2 punten zien in vergelijking met het eerste kwartaal van 2024. Ten opzichte van vorig jaar lieten de koop- en verkoopintentie een stijging van respectievelijk 8,9 en 18,4 punten zien.

Gedrag: Het koopgedrag steeg flink. Ten opzichte van vorig jaar nam dit met 17 punten toe. Op kwartaalbasis is een stijging van 6,6 punten te zien.

Over de funda Index

De funda Index is gebaseerd op onze unieke datasets. Dit geeft ons actueel inzicht in zowel vraag als aanbod op de Nederlandse woningmarkt. Hiervoor voeren we onder meer gedragsanalyses en maandelijks onderzoek uit onder de bezoekers van het grootste huizenplatform van Nederland (tweede kwartaal N=2.698). De index toont daarmee verschuivingen in het vertrouwen, de actuele koop- en verkoopintentie én het consumentengedrag. Vervolgens zetten we dit af tegen maatschappelijke, politieke en economische ontwikkelingen. Zo duidt de funda Index de stand van wonend Nederland. De funda Index is te volgen op funda.nl/funda-index.

Download PDF
Download PDF
Over Funda

Funda is niet meer weg te denken van de Nederlandse woningmarkt. Met het meest complete woningaanbod van Nederland, weten miljoenen bezoekers het platform iedere maand te vinden in hun zoektocht naar een passende nieuwe woning. Een belangrijke functie. Daarom loopt funda voorop in de ontwikkeling van nieuwe producten, diensten en informatie om haar bezoekers verder te helpen met het kopen, bezitten en verkopen van een eigen woning. En om de makelaar, wiens expertise onmisbaar is, het podium te bieden dat hij of zij nodig heeft om de consument nog beter te ondersteunen.

berichten