Funda Index eerste kwartaal 2022: Koopvertrouwen op hoogste punt sinds een jaar, daling koopintentie stokt

·       Koopvertrouwen stijgt naar hoogste punt sinds maart 2021

·       Koopintentie voor het eerst sinds een jaar niet gedaald

·       Forse stijging concurrentie onder woningzoekers

·       Vertrouwen dat markt gunstig blijft voor verkopers neemt af terwijl vertrouwen in een gunstigere kopersmarkt over zes maanden licht stijgt

Amsterdam, 12 april 2022 – De funda Index over het eerste kwartaal van 2022 laat aan de koperskant groene cijfers zien. Het koopvertrouwen ligt op het hoogste punt sinds maart vorig jaar en de koopintentie stabiliseert voor het eerst na een jaar. Tegelijkertijd ziet funda op haar platform de concurrentie onder kopers voor het eerst sinds het tweede kwartaal van 2021 toenemen, met een flinke stijging in contact- en bezichtigingsaanvragen per beschikbare woning.

Aan de verkoperskant laat de funda Index over het afgelopen kwartaal een voorzichtige daling zien in verkoopvertrouwen en in verkoopintentie. De groep consumenten die verwacht dat de markt voor verkopers de komende maanden ongunstiger wordt, neemt toe. De belangrijkste reden hiervoor is de verwachte, stijgende rente.

Joost Dop, CEO funda: ‘Het verkoopvertrouwen is ondanks een verdere daling dit kwartaal nog steeds hoog. Maar we zien wel dat het bijna vanzelfsprekende vertrouwen van woningverkopers steeds meer om lijkt te slaan naar onzekerheid over de toekomst. Tegelijkertijd stijgt het koopvertrouwen al sinds september 2021. Het moet uit een heel diep dal komen, maar daar is echt wel sprake van een trend. In de koopintentie zien we dit kwartaal juist een trendbreuk; na een jaar van daling is de koopintentie in het afgelopen jaar bijna gelijk gebleven aan de funda Index van eind vorig jaar. De markt is en blijft krap; dat zien we dit kwartaal ook sterk terug in de toegenomen concurrentie per beschikbare woning. Maar met verkopers die niet langer lijken te willen afwachten, koopvertrouwen dat blijft toenemen en een koopintentie die stabiliseert, zien we het sentiment en gedrag op de woningmarkt wel degelijk veranderen.’

Koopintentie stabiliseert, concurrentie onder kopers neemt toe

Waar eind 2021 de koop- en verkoopintentie dichter naar elkaar toe leken te groeien, lopen deze in het eerste kwartaal van 2022 weer iets verder uiteen. De koopintentie blijft nagenoeg gelijk aan die in het vorige kwartaal, terwijl de verkoopintentie licht daalt naar het niveau van Q3 2021. Ondertussen neemt de concurrentie onder kopers in het eerste kwartaal flink toe in vergelijking met eind 2021. Op funda steeg per beschikbare woning zowel het aantal contactaanvragen met makelaars (+25%), als het aantal bezichtigingsaanvragen (+31%).

Hogere rente zorgt voor dalend verkoopvertrouwen

Hoewel het koopvertrouwen op het hoogste punt sinds maart vorig jaar ligt, is dit ook in Q1 van 2022 nog relatief laag. Het verkoopvertrouwen is in Q1 met 86% nog steeds hoog, ondanks een lichte daling sinds eind vorig jaar. Vooruitkijkend naar de markt over zes maanden laat de funda Index echter een verschuiving zien: nog maar 67% van de consumenten denkt dat het over een half jaar nog steeds een goed moment is om te verkopen, omdat zij hogere rentes en dalende huizenprijzen verwachten. De groep die denkt dat de markt ook in de toekomst gunstig blijft voor verkopers krimpt al sinds het derde kwartaal van 2021.

[Einde bericht]

Niet voor publicatie

Over de funda Index | De funda Index is gebaseerd op gedragsanalyse en maandelijks onderzoek onder de bezoekers van het grootste huizenplatform van Nederland. De index toont verschuivingen in het vertrouwen, de actuele koop- en verkoopintentie én het consumentengedrag. Dit zetten we af tegen maatschappelijke, politieke en economische ontwikkelingen. Zo duidt de funda Index de stand van wonend Nederland. De funda Index is te volgen op funda.nl/funda-index.

Sinds 2001 heeft funda zich ontwikkeld van marktplaats die vraag en aanbod van woningen bij elkaar brengt, naar hét platform voor iedereen die op zoek is naar zijn volgende thuis. Maar ook met producten, diensten en informatie waarmee we onze bezoekers verder helpen tijdens hun zoektocht naar en verkoop van een woning. Sinds de lancering van Funda in Business (2005) zijn we er ook voor ondernemers die een ruimte zoeken om zakelijke dromen te realiseren. Dit doen we met het meest complete aanbod van (zakelijk) onroerend goed van Nederland.