‘Gluren, dromen, zoeken’

Documentaire ter ere van 20 jaar funda: binnenkijken bij funda-fans en -gebruikers

Amsterdam, 15 november 2021 | Al twintig jaar is funda de hobby van heel Nederland. Honderdduizenden mensen vinden dagelijks hun weg naar de site. Fundaverslaafd is een bekend begrip geworden en fundaën voor sommigen zelfs een werkwoord. De documentaire 'Gluren, dromen, zoeken' die vandaag in première gaat en online is te zien, duikt in de wereld van deze fans, kopers, verkopers en makelaars.

Quintin Schevernels, CEO funda: ‘Dit jaar vieren we het twintigjarig jubileum van funda. Een respectabele leeftijd voor een techbedrijf dat in twintig jaar tijd diepgeworteld is geraakt in de Nederlandse samenleving. Niet alleen als platform om huizen te kopen en te verkopen, maar ook als platform om te gluren bij de buren en bijvoorbeeld inspiratie op te doen voor de inrichting van een woning. Sommige mensen hebben er zelfs een dagtaak aan of hun werk omheen gecreëerd.’ Ter ere van het jubileum vroeg funda programmamaker Suzanne Blonk van Blonkfilm, onder meer bekend van Kort Amsterdams op AT5, om een podium te bieden aan wat funda groot maakt: de (soms hele bijzondere) huizen, bezoekers, bewoners en makelaars.

Suzanne Blonk: ‘Funda is natuurlijk een fenomeen. Ik ken heel veel mensen die er dagelijks op kijken, terwijl die allang een huis hebben gevonden. Juist die dubbele functie maakt funda interessant. Ik heb de film in opdracht van funda gemaakt en kreeg daarbij als documentairemaker de vrije hand. De interviews in deze film waren allemaal spontaan. Ik ben ervan overtuigd dat in ieder mens een verhaal zit. En dat laat deze documentaire zien.’

Link naar de documentaire

De documentaire is vanaf vandaag te zien op funda.nl

Download de trailer

Download stills

Download de stills via deze link

Sinds 2001 heeft funda zich ontwikkeld van marktplaats die vraag en aanbod van woningen bij elkaar brengt, naar hét platform voor iedereen die op zoek is naar zijn volgende thuis. Maar ook met producten, diensten en informatie waarmee we onze bezoekers verder helpen tijdens hun zoektocht naar en verkoop van een woning. Sinds de lancering van Funda in Business (2005) zijn we er ook voor ondernemers die een ruimte zoeken om zakelijke dromen te realiseren. Dit doen we met het meest complete aanbod van (zakelijk) onroerend goed van Nederland.