Funda in business derde kwartaal 2021 - Toenemende interesse in horecalocaties

Amsterdam 1 november 2021 | In het derde kwartaal van 2021 nam op funda in business de interesse in horecalocaties op alle fronten toe. Zo werd het beschikbare aanbod vaker bekeken dan in het tweede kwartaal en steeg het aantal keer dat op een horecalocatie werd gereageerd. Dit in tegenstelling tot kantoor-, bedrijfs- en winkelruimtes. Dit type bedrijfspanden werd juist minder bekeken op funda in business dan vorig kwartaal en bedrijfsmakelaars kregen minder contactaanvragen. De flinke stijging van horecalocaties is opvallend, omdat het derde kwartaal in de zomerperiode valt en daardoor traditioneel vrij rustig is voor commercieel vastgoed op funda in business. 

  

Quintin Schevernels, CEO funda: ‘Dat horeca er in het derde kwartaal zo uitspringt op ons platform is interessant. De belangstelling voor horecalocaties wijkt zowel af van alle overige categorieën op funda in business, als van de seizoenstrend van het derde kwartaal. Het was voor de horeca dan ook een heel ander kwartaal. Het lijkt erop dat de heropening na corona voor hernieuwd vertrouwen heeft gezorgd, waardoor grote ketens inzetten op expansie en kleinere ondernemers een eigen zaak weer aandurven.’ 

  

Kantoren, bedrijfsruimtes en winkels 

In de drie grootste categorieën van funda in business nam zowel het aantal bekeken objecten als de contactopnames af. Voor bedrijfsruimtes daalde het totaalaantal bekeken objecten met 11,9%, voor kantoorruimtes met 3,6% en winkelruimtes met 3,4%. Het totaalaantal contactopnames met de bedrijfsmakelaar daalde vooral voor bedrijfsruimtes (-7,3%). Bij winkels lag dit iets lager dan vorig kwartaal (-1,6%) en voor kantoorruimtes bleef het gelijk. Wel lijkt de vraag in deze laatste twee categorieën serieuzer. Zo blijkt uit kwartaalcijfers van de NVM  dat er het derde kwartaal meer kantoor- en winkelruimtes zijn verhuurd dan in het kwartaal ervoor. 

  

Horeca 

Het totaalaantal bekeken horecalocaties steeg in Q3 met 8% ten opzichte van het tweede kwartaal. Ook het aantal contactopnames per object groeide met 13%. Henk Sluiter, directeur Adhoc Horecamakelaars: ‘Natuurlijk was er terughoudendheid tijdens de crisis. Maar nu is het consumentenbestedingspatroon goed en de economische voortekenen zijn gunstig. Onze klanten willen allemaal uitbreiden en geven vol gas. Bij die expansie zien we dat één ding anders wordt benaderd: de buitenruimte. Niet alle ketens hoeven hartje centrum te zitten, maar ondernemers willen wel een terras. Buiten kunnen zitten is essentieel, een back-up voor als er weer een virus komt.’ 

Lees meer over de onderzoeksresultaten in het verdiepende artikel.

Lees meer over de onderzoeksresultaten in het verdiepende artikel.

Download PDF
Download PDF
Over Funda

Funda is niet meer weg te denken van de Nederlandse woningmarkt. Met het meest complete woningaanbod van Nederland, weten miljoenen bezoekers het platform iedere maand te vinden in hun zoektocht naar een passende nieuwe woning. Een belangrijke functie. Daarom loopt funda voorop in de ontwikkeling van nieuwe producten, diensten en informatie om haar bezoekers verder te helpen met het kopen, bezitten en verkopen van een eigen woning. En om de makelaar, wiens expertise onmisbaar is, het podium te bieden dat hij of zij nodig heeft om de consument nog beter te ondersteunen.

berichten