Funda: Demissionair kabinet doet volgens woningzoekers veel te weinig aan de problemen op de woningmarkt

·       90% vindt dat er bij het kabinet geen urgentie is voor de problemen

·       85% vindt het meer aanscherpen van beleid beter dan toekennen van geld

·      Woningzoekers zien oplossingen in beleggers weren, meer bouwen en doorstroming bevorderen

Amsterdam 23 september 2021 | Woningzoekers hebben geen vertrouwen in de maatregelen van het demissionaire kabinet om de problemen op de woningmarkt aan te pakken. Mensen die van plan zijn een woning te huren, vinden massaal (90%) dat er te weinig aandacht en geld naar de problemen gaan. 86% van de potentiële woningkopers is dezelfde mening toegedaan. 85% van de mensen vindt een aanscherping van het beleid een betere oplossing dan meer geld. Woningzoekers verwachten ook niet dat dit of een volgend kabinet snel beleid zal invoeren dat wél de problemen oplost.

Hoewel woningzoekers niet verwachten dat de problemen verergeren, verwacht meer dan de helft (68%) dat een woning vinden ondanks het extra toegezegde geld even moeilijk zal blijven. Praktisch niemand (97%) verwacht dat het financieel makkelijker gaat worden om een woning te kopen.

Quintin Schevernels, CEO funda: ‘Net als deskundigen en belangenpartijen, vinden ook woningzoekers dat het demissionaire kabinet zo goed als niets doet en geen urgentie lijkt te hebben om de problemen op de woningmarkt op te lossen. De enige maatregel in de rijksbegroting, jaarlijks 100 miljoen euro extra, wordt gezien als een druppel op een gloeiende plaat in plaats van een echte oplossing. Alle perikelen rondom de formatie helpen hier natuurlijk niet bij, dat draagt niet bij aan het vertrouwen dat er snel wél oplossingen komen.’

Woningzoekers willen vooral beleggers weren

Het merendeel van de woningzoekers gelooft vooral in het weren van beleggers op de woningmarkt (75%), meer bouwen (62%) en de doorstroming bevorderen (56%). Meer geld kunnen lenen, woningen splitsen of versoepeling van regels voor het stikstofprobleem worden aanzienlijk minder vaak genoemd als oplossing: respectievelijk 18%, 18% en 29%.

Ondanks de teleurstelling over de aanpak van het huidige demissionaire kabinet, vinden de meeste woningzoekers (56%) wel dat de centrale overheid de regie moet nemen in oplossingen. Ruim een derde (34%) vindt dat dit bij provincies en gemeenten moet liggen terwijl een zeer kleine minderheid van mening is dat de overheid zich helemaal niet moet bemoeien met de woningmarkt.

De resultaten zijn afkomstig uit onderzoek van funda dat direct na de presentatie van de rijksbegroting tot en met woensdagavond 22 september is uitgevoerd onder 608 respondenten die als woningzoeker actief zijn op het grootste online woningplatform.

[Einde bericht]

Oplossingen benoemd door consumenten voor het woningmarktprobleem

Verwachting van consumenten ontwikkeling aanbod op de woningmarkt

Verwachting van consument m.b.t. financiële haalbaarheid woning kopen

Sinds 2001 heeft funda zich ontwikkeld van marktplaats die vraag en aanbod van woningen bij elkaar brengt, naar hét platform voor iedereen die op zoek is naar zijn volgende thuis. Maar ook met producten, diensten en informatie waarmee we onze bezoekers verder helpen tijdens hun zoektocht naar en verkoop van een woning. Sinds de lancering van Funda in Business (2005) zijn we er ook voor ondernemers die een ruimte zoeken om zakelijke dromen te realiseren. Dit doen we met het meest complete aanbod van (zakelijk) onroerend goed van Nederland.