Minder, maar daadkrachtigere zoekers naar commercieel vastgoed  

  

Amsterdam 22 juli | In het tweede kwartaal zag funda in business de zoekactiviteit naar commercieel vastgoed op haar platform verder dalen. Dit had niet alleen met het aantal objecten te maken; het aantal zoekers per object nam in alle categorieën af. De groep die wel bleef zoeken naar commercieel vastgoed ging echter sneller over tot actie: in het tweede kwartaal groeide het aantal zoekers dat contact opnam met de bedrijfsmakelaar naar aanleiding van het bekijken van een beschikbaar object met 12%. Vooral in Den Haag en Amsterdam werd er relatief veel contact opgenomen met bedrijfsmakelaars.  

  

Quintin Schevernels, CEO funda: ‘Het aantal zoekers op funda in business is het afgelopen kwartaal weliswaar afgenomen, maar de groep die wel actief is, handelt sneller. Zoekers zonder hoge nood stellen de plannen vanwege de beperkte opties wellicht uit. Zoekers die wel nu een nieuw pand willen betrekken, voelen juist druk en concurrentie door het krappe aanbod en zoeken daarom sneller contact met een makelaar.’     

  

Horeca verreweg het populairst  

Het afgelopen kwartaal waren vooral horecalocaties erg in trek. Het aantal keer dat objecten werden bekeken en dat er contact werd opgenomen met de bedrijfsmakelaar nam in deze categorie het hardst toe. Voor objecten in Amsterdam lag dit zelfs 38% hoger dan voorgaand kwartaal. Schevernels: ‘Dit kan verklaard worden door de schaarste in deze categorie. Er is relatief weinig horeca-aanbod beschikbaar waardoor zoekers vaker naar dezelfde locaties kijken en op dezelfde objecten reageren.’   

  

Minder interesse bedrijfshallen en kantoorruimten  

Het aantal bekeken objecten en contactopnames met de bedrijfsmakelaar nam in de categorie bedrijfshallen het sterkst af. De minste belangstelling ging het tweede kwartaal uit naar kantoorruimten. Alleen voor het aanbod in Rotterdam geldt een ander beeld; de groep die contact opnam met een makelaar naar aanleiding van het bekijken van beschikbare kantoorruimten in deze stad groeide met 19%. 

  

Groeiende belangstelling voor winkelpanden 

De retail had in het tweede kwartaal zowel een stijging in het totaal aantal contactaanvragen met de makelaar én per object. Beschikbare winkelpanden werden weliswaar iets minder vaak bekeken, maar dit had geen effect op het aantal aanvragen bij de bedrijfsmakelaar dat met 8% steeg. Vooral in Den Haag was de vraag naar winkelpanden groot; het aantal contactaanvragen met een makelaar nam hier met 35% toe. 

Bekijk hier het artikel voor meer achtergrond achter dit bericht.

397523 microsoftteams image%20%2828%29 13821d large 1626865973
Download PDF
Download PDF
Over Funda

Sinds 2001 heeft funda zich ontwikkeld van marktplaats die vraag en aanbod van woningen bij elkaar brengt, naar hét platform voor iedereen die op zoek is naar zijn volgende thuis. Maar ook met producten, diensten en informatie waarmee we onze bezoekers verder helpen tijdens hun zoektocht naar en verkoop van een woning. Sinds de lancering van Funda in Business (2005) zijn we er ook voor ondernemers die een ruimte zoeken om zakelijke dromen te realiseren. Dit doen we met het meest complete aanbod van (zakelijk) onroerend goed van Nederland.

berichten