Minder, maar daadkrachtigere zoekers naar commercieel vastgoed  

  

Amsterdam 22 juli | In het tweede kwartaal zag funda in business de zoekactiviteit naar commercieel vastgoed op haar platform verder dalen. Dit had niet alleen met het aantal objecten te maken; het aantal zoekers per object nam in alle categorieën af. De groep die wel bleef zoeken naar commercieel vastgoed ging echter sneller over tot actie: in het tweede kwartaal groeide het aantal zoekers dat contact opnam met de bedrijfsmakelaar naar aanleiding van het bekijken van een beschikbaar object met 12%. Vooral in Den Haag en Amsterdam werd er relatief veel contact opgenomen met bedrijfsmakelaars.  

  

Quintin Schevernels, CEO funda: ‘Het aantal zoekers op funda in business is het afgelopen kwartaal weliswaar afgenomen, maar de groep die wel actief is, handelt sneller. Zoekers zonder hoge nood stellen de plannen vanwege de beperkte opties wellicht uit. Zoekers die wel nu een nieuw pand willen betrekken, voelen juist druk en concurrentie door het krappe aanbod en zoeken daarom sneller contact met een makelaar.’     

  

Horeca verreweg het populairst  

Het afgelopen kwartaal waren vooral horecalocaties erg in trek. Het aantal keer dat objecten werden bekeken en dat er contact werd opgenomen met de bedrijfsmakelaar nam in deze categorie het hardst toe. Voor objecten in Amsterdam lag dit zelfs 38% hoger dan voorgaand kwartaal. Schevernels: ‘Dit kan verklaard worden door de schaarste in deze categorie. Er is relatief weinig horeca-aanbod beschikbaar waardoor zoekers vaker naar dezelfde locaties kijken en op dezelfde objecten reageren.’   

  

Minder interesse bedrijfshallen en kantoorruimten  

Het aantal bekeken objecten en contactopnames met de bedrijfsmakelaar nam in de categorie bedrijfshallen het sterkst af. De minste belangstelling ging het tweede kwartaal uit naar kantoorruimten. Alleen voor het aanbod in Rotterdam geldt een ander beeld; de groep die contact opnam met een makelaar naar aanleiding van het bekijken van beschikbare kantoorruimten in deze stad groeide met 19%. 

  

Groeiende belangstelling voor winkelpanden 

De retail had in het tweede kwartaal zowel een stijging in het totaal aantal contactaanvragen met de makelaar én per object. Beschikbare winkelpanden werden weliswaar iets minder vaak bekeken, maar dit had geen effect op het aantal aanvragen bij de bedrijfsmakelaar dat met 8% steeg. Vooral in Den Haag was de vraag naar winkelpanden groot; het aantal contactaanvragen met een makelaar nam hier met 35% toe. 

Bekijk hier het artikel voor meer achtergrond achter dit bericht.

Download PDF
Download PDF
Over Funda

Funda is niet meer weg te denken van de Nederlandse woningmarkt. Met het meest complete woningaanbod van Nederland, weten miljoenen bezoekers het platform iedere maand te vinden in hun zoektocht naar een passende nieuwe woning. Een belangrijke functie. Daarom loopt funda voorop in de ontwikkeling van nieuwe producten, diensten en informatie om haar bezoekers verder te helpen met het kopen, bezitten en verkopen van een eigen woning. En om de makelaar, wiens expertise onmisbaar is, het podium te bieden dat hij of zij nodig heeft om de consument nog beter te ondersteunen.

berichten