Woningmarkt: nieuwe funda Index ziet wat er gebeurt, voordat het gebeurt
Grootste woningplatform van Nederland ontwikkelt ‘early indicator’
Amsterdam, 12 november 2020
Met meer dan 5 miljoen unieke bezoekers per maand lanceert funda een nieuwe marktindicator. De funda Index brengt vanaf vandaag iedere maand de stand van wonend Nederland in kaart. Actuele inzichten geven een vroege indicatie van het vertrouwen, de intentie en het gedrag van consumenten met betrekking tot de woonmarkt. De funda Index kan mogelijke marktverschuivingen en trends als eerste signaleren dankzij een combinatie van gedragsdata en structureel onderzoek onder de gebruikers op het platform.
Volgens CEO Quintin Schevernels heeft funda dankzij haar bereik en doelgroep een unieke positie in de markt. Het platform heeft daardoor de vraagzijde zeer goed in beeld én kan daarmee het sentiment van kopers en verkopers duiden. ‘We zijn de enige partij die het gedrag van potentiële kopers op dagelijkse basis op de voet kan volgen. In combinatie met het maandelijks verdiepend onderzoek dat wij doen, zien we de funda Index als unieke verrijking op bestaande kwartaal- of halfjaarrapportages en -analyses. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de NVM die ieder kwartaal vooral duidt wat er aan de aanbodzijde gebeurt.’
Inspiratie en ambitie
Voor Schevernels is de Purchasing Managers Index (PMI) een inspiratiebron voor de funda Index. Deze belangrijke wereldwijde early indicator signaleert aan de hand van het vertrouwen van inkoopmanagers in de economie of er sprake is van groei of krimp. ‘Zonder de pretentie te hebben dat wij zo’n positie direct kunnen innemen, hebben we wel die ambitie en potentie voor de woonmarkt. Wij zijn de enige in de Nederlandse markt met deze onderzoekspopulatie, database en de mogelijkheid om zo actueel de eerste bewegingen in de markt waar te nemen. Wij denken dat we daarmee als eerste binnen de woningmarkt kunnen zien wat er gebeurt, voordat het gebeurt. Het zijn waardevolle indicaties voor alle spelers op de markt, die we dan ook graag delen,’ aldus Schevernels.
Opstap naar meer data en onderzoek
Funda heeft inmiddels een lang trackrecord van marktonderzoeken en data-analyses die het sentiment en gedrag van kopers en verkopers op de woningmarkt in kaart brengen. ‘Tot nu waren deze meer incidenteel dan structureel en vaak ingegeven door actualiteiten zoals brexit en Covid-19,’ aldus Schevernels. ‘Zonde, want we beschikken over de ideale middelen om de early indicator te zijn. We hebben op dit gebied de komende jaren nog wel meer plannen voor funda. De lancering van de funda Index is daarbij een heel belangrijke stap. In de toekomst willen wij graag de partij zijn die op dit vlak nog veel meer waarde levert aan de diverse stakeholders, van makelaars en sectoreconomen tot opiniemakers en media.
Opzet van de funda Index
De funda Index signaleert sentiment en verschuivingen op de woningmarkt aan de hand van de pijlers vertrouwen, intentie en gedrag. Naast vaste onderliggende factoren zoals woningmarktaanbod en rentestanden, brengt de index ook de invloed van maatschappelijk, politiek en economisch sentiment én persoonsgebonden situaties in kaart. Dit gebeurt op basis van gedragsanalyse en maandelijks onderzoek onder een deel van de 5 miljoen unieke bezoekers van funda. De funda Index wordt al sinds 1 juli 2020 gemonitord om zo bij de lancering al meer zicht te hebben op mogelijke trends en ontwikkelingen.
[Einde bericht]
Lees ook
Over de funda Index | De funda Index is te volgen op funda.nl/funda-index. Iedere tweede dinsdag van de maand deelt funda de opvallendste uitkomsten in een persbericht. De resultaten over november volgen op 8 december.
-
Funda Real Estate BV
pers@funda.nl
Tel. 0205618200
Download PDF
Download PDFOver Funda
Funda is niet meer weg te denken van de Nederlandse woningmarkt. Met het meest complete woningaanbod van Nederland, weten miljoenen bezoekers het platform iedere maand te vinden in hun zoektocht naar een passende nieuwe woning. Een belangrijke functie. Daarom loopt funda voorop in de ontwikkeling van nieuwe producten, diensten en informatie om haar bezoekers verder te helpen met het kopen, bezitten en verkopen van een eigen woning. En om de makelaar, wiens expertise onmisbaar is, het podium te bieden dat hij of zij nodig heeft om de consument nog beter te ondersteunen.