Verdeeldheid onder starters door Prinsjesdagmaatregelen woningmarkt
Merendeel stelt plannen niet uit ondanks gunstige vooruitzichten
Amsterdam, 24 september 2020
Een derde van de starters onder de 35 jaar verwacht dat zij per 2021 makkelijker een huis kunnen financieren. Reden hiervoor zijn de op Prinsjesdag aangekondigde maatregelen met betrekking tot de huizenmarkt. Uit het gebruikersonderzoek van funda blijkt ook dat 31% zijn koopplannen hierdoor wil uitstellen. Daarentegen wil 40% juist níét wachten, vanwege de krapte op de woningmarkt – en ondanks de gunstigere voorwaarden die in het verschiet liggen.
Afschaffing overdrachtsbelasting
Voor veruit de meeste starters die willen wachten met kopen is het afschaffen van de overdrachtsbelasting per januari 2021 de belangrijkste aanleiding. Maar de vooruitzichten dat tweeverdieners mogelijk meer kunnen lenen en dat de studieschuld mogelijk minder meetelt spelen ook een rol. Quintin Schevernels, CEO van funda: “Uit ervaring weten we dat het koopproces zo een paar maanden in beslag kan nemen. Nu we het vierde kwartaal ingaan zouden starters die liever wachten er ook voor kunnen kiezen om juist door te zoeken. Grote kans dat de overdracht niet voor januari plaatsvindt en je alsnog van de nieuwe voordelen gebruikmaakt.”
Droomhuis kan niet wachten
De aankondiging van de nieuwe maatregelen brengt veel starters in een spagaat. Van de groep die niet wil wachten is de meerderheid bang dat ze hun droomhuis mislopen. Zeker met het oog op de krappe woningmarkt. Schevernels: “Er heerst echt verdeeldheid onder deze groep starters. De maatregelen klinken gunstig, maar krapte blijft dus een grote zorg. Bovendien zou het zicht op meer lenen in deze oververhitte markt ook een prijsstijging kunnen veroorzaken. Tevens een reden voor sommige starters om hun plannen niet uit te stellen, zo zien we in ons gebruikersonderzoek. Wat de maatregelen daadwerkelijk voor impact hebben op de woningmarkt zullen we de komende maanden zien.”
Download PDF
Download PDFOver Funda
Funda is niet meer weg te denken van de Nederlandse woningmarkt. Met het meest complete woningaanbod van Nederland, weten miljoenen bezoekers het platform iedere maand te vinden in hun zoektocht naar een passende nieuwe woning. Een belangrijke functie. Daarom loopt funda voorop in de ontwikkeling van nieuwe producten, diensten en informatie om haar bezoekers verder te helpen met het kopen, bezitten en verkopen van een eigen woning. En om de makelaar, wiens expertise onmisbaar is, het podium te bieden dat hij of zij nodig heeft om de consument nog beter te ondersteunen.