Funda helpt makelaars en consumenten in coronatijd met virtueel bezichtigen

Amsterdam, 2 april 2020

Ondanks de coronacrisis en de beperkende maatregelen van het kabinet staat de woningmarkt niet stil. Een groeiende groep woningzoekers geeft de voorkeur aan virtuele bezichtigingen. Dit blijkt uit recent consumentenonderzoek van funda in combinatie met gebruikersdata van funda.nl. Zelfs 10% van de ondervraagden voelt zich comfortabel om op basis van een bezichtiging op afstand een bod te doen. In antwoord hierop heeft funda een aantal producten versneld ontwikkeld. Vanaf vandaag is het via funda mogelijk om online deel te nemen aan een virtueel open huis of een huis te bekijken via een realistische 3D-tour.

Wanneer een makelaar een virtueel open huis organiseert, kunnen woningzoekenden op het aangewezen tijdstip via een live-videoverbinding deelnemen aan de rondleiding van de makelaar. Daarbij kunnen zij direct vragen stellen via een chatfunctionaliteit. Funda ondersteunt hiertoe alle in de markt gangbare applicaties zoals Facebook Live, Instagram Live en Zoom. Met behulp van het tweede product, de 3D-tour, kunnen zoekers virtueel door een woning lopen, van ruimte naar ruimte. Zo krijgen zij een goed beeld van de indeling en de grootte van een woning.

’Met deze nieuwe functionaliteiten willen wij makelaars helpen om consumenten ook tijdens de coronacrisis op een moderne en veilige manier woningen te laten bezichtigen,’ aldus funda’s CEO Quintin Schevernels.

Niet voor publicatie:

Voor persvragen of interviewverzoeken, kan contact opgenomen worden met funda:

Over funda in business | Sinds 2001 heeft funda zich ontwikkeld van marktplaats die vraag en aanbod van onroerend goed bij elkaar brengt, naar hét platform voor iedereen die op zoek is naar zijn volgende thuis. Sinds de lancering van funda in business in 2005 is funda er ook voor ondernemers die een ruimte zoeken om zakelijke ambities te realiseren. Vandaag de dag heeft funda in business het meest complete aanbod van (zakelijk) onroerend goed van het land en is het met meer dan een miljoen bezoeken per maand het grootste platform voor commercieel vastgoed van Nederland.