Funda waarschuwt voor frauduleuze mails

Amsterdam, 16 september 2019

In enkele media is de afgelopen week bericht over geavanceerde phishingaanvallen op bij het funda-platform aangesloten makelaars en verhuurbemiddelaars.

Tijdens deze aanval is een beperkt aantal makelaars slachtoffer geworden van geraffineerde mails die erop waren gericht gegevens van potentiële klanten te ontfutselen. Beperkt in omvang of niet, elk fraudegeval nemen we uiterst serieus. De fraudeurs sturen phishingmails aan makelaars en verhuurbemiddelaars en proberen zo de inloggegevens van de beveiligde funda- omgeving (funda desk) te achterhalen. Met als doel zelf in te kunnen loggen en contactgegevens buit te maken van mensen die op een koop- of huurwoning hebben gereageerd. Het gaat hier om naam, (e-mail)adres en telefoonnummer en niet om informatie als bank-gegevens, salaris, et cetera. Informatie die wij sowieso niet hebben. Met de contactgegevens proberen de fraudeurs vervolgens mensen te benaderen met niet-bestaand woningaanbod. Met als doel mensen die op zoek zijn naar een huurwoning geld afhandig te maken (bijvoorbeeld in de vorm van het vragen van een aanbetaling).

 

Wat doen we eraan?

Wij nemen dit uiteraard zeer serieus en doen wat redelijkerwijs binnen onze macht ligt. Zorgvuldig en snel. Na de recente phishingaanval hebben we alle mogelijk getroffen partijen dan ook direct persoonlijk hierover geïnformeerd. Daarnaast doen wij aan actieve voorlichting. Zo wijzen we onze klanten en gebruikers er regelmatig op alert te zijn op phishingmails die bijvoorbeeld op oneigenlijke wijze proberen inloggegevens of andere informatie te bemachtigen. Hoe herken je die verdachte e-mails, wat moet je doen, en wat moet je vooral niet doen? Daarnaast werken we continu aan de beveiliging van onze infrastructuur. Onze IT’ers werken doorlopend aan technische oplossingen die onder meer gericht zijn op het op voorhand onderscheppen van frauduleuze mails. Uiteraard zijn wij zeer terughoudend met de externe communicatie over de wijze waarop wij onze systemen beveiligen. Fraudeurs zijn immers steeds op zoek naar nieuwe ingangen en we willen hen niet wijzer maken dan ze al zijn. Het spreekt verder voor zich dat wij ook de betreffende autoriteiten in dit soort situaties informeren en pro-actief op de hoogte houden.

 

Getroffen IT-omgevingen

Sommige media suggereerden dat er bij funda sprake was van een direct lek in de IT-omgeving. Dat verdient nuance. Er is door externen niet direct toegang verkregen tot onze beveiligde systemen. Wel is dat indirect gebeurd, via de accounts van makelaars en verhuurbemiddelaars door middel van geraffineerde phishing.

 

Wees goed voorbereid

Phishing is helaas een breed probleem waar niet alleen de woningsector, maar onder andere ook banken, telecomproviders en e-commerce- bedrijven mee kampen. Het is gericht op onoplettendheid, ondoordacht handelen of gewoonweg een gebrek aan kennis. Het kan ons allemaal gebeuren als we bijvoorbeeld een e-mail of (steeds vaker ook) een sms’je ontvangen. Phishing is vaak zeer doortrapt en soms alleen te herkennen door een professional. Het is daarom belangrijk om heel alert te zijn.

 

Twijfel je nog?

Ben je niet zeker over een e-mail met funda als afzender, of ben je slachtoffer van een fraudeur, meld dit dan direct via abuse@funda.nl. Of bel naar 020-561 82 29. Onze experts helpen je meteen verder.

 

Niet voor publicatie:

Voor persvragen of interviewverzoeken, kan contact opgenomen worden met funda:

Download PDF
Download PDF
Over Funda

Funda werd in 2001 door de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) opgericht met het idee om via een online platform woningvraag – en aanbod online bijeen te brengen en inzichtelijk te maken. In eerste instantie betrof het alleen aanbod van bij de NVM aangesloten makelaars. Later kwam daar ook het aanbod bij van niet bij de NVM aangesloten makelaars. Sinds een aantal jaren exploiteert funda met funda in business ook het leidende platform waar vraag naar en aanbod van bedrijfsonroerend goed elkaar kunnen vinden.

berichten