Nederland luncht met funda.nl

Amsterdam, 7 mei 2001 - Het bezoekersaantal van funda.nl is sinds de introductie twee maanden geleden met gemiddeld 20.000 bezoeken per dag gestegen. Gemiddeld wordt de site nu 80.000 keer per dag bezocht, met pieken rond 12.00 uur 's middags en 21.00 uur 's avonds. Per dag worden gemiddeld 900.000 tot 1.000.000 pagina´s opgevraagd. Via funda.nl heeft iedereen toegang tot de ruim 120.000 koopwoningen die jaarlijks door de NVM-makelaars worden aangeboden.

Uit de sitestatistieken van Funda N.V. blijkt dat circa 60.000 unieke bezoekers 80.000 keer per dag naar funda.nl surfen. Gemiddeld verblijven zij tussen de 20 tot 23 minuten op de site en bekijken in die tijd zo´n 12 pagina's. Funda denkt hiermee tot één van de meest bezochte sites van Nederland te behoren. De onderneming pleit hierbij voor het standaardiseren van de wijze waarop bereikcijfers in de internetwereld worden gerapporteerd. "Nog veel te vaak worden bezoekersaantallen weergegeven in ´hits´, zodat een eerlijke vergelijking tussen sites onderling en tussen internet en andere media niet mogelijk is", aldus Marque Joosten, algemeen directeur van Funda N.V. Een hit is een opvraging die de webserver registreert. Ieder frame, ieder plaatje en andere elementen worden geteld en vormen bij elkaar de hits. Funda volgt het gebruik van de site met behulp van Sitestat, de software van Nedstat. Daarbij worden getoonde pagina’s (als 1 geheel) gemeten, ongeacht of ze zijn opgebouwd uit meerdere onderdelen.

Funda.nl wordt vooral bezocht om toegang te krijgen tot het huizenaanbod van de NVM-makelaars. Daarnaast gebruikt men de huizensite om een makelaar te vinden. Gemiddeld klikken de bezoekers met elkaar 15.000 keer per dag de functie ´zoek makelaar´ aan. Naast deze functies biedt funda.nl bij iedere woning op de site informatie over de buurt, calculatoren om de hypotheekruimte te berekenen en veel algemene informatie over alles wat met wonen heeft te maken.

Jong, hoog opgeleid en bovenmodaal

Funda stelt bezoekersprofielen samen op basis van marktonderzoek. Recent onderzoek, uitgevoerd door het Centrum voor Marktonderzoek uit Amsterdam, leert dat funda.nl evenveel mannen als vrouwen trekt. 30% van de bezoekers is jonger dan 30 jaar en meer dan 70% is jonger dan 40. Het inkomensniveau is bovenmodaal en 62% van de bezoekers heeft een wetenschappelijke of hogere beroepsopleiding.

Funda NV
Jeroen Wilhelm
jeroen.wilhelm@funda.nl

Funda is in 2001 door de NVM opgericht om het aanbieden en bekijken van vastgoed zo makkelijk mogelijk te maken. Met 44 miljoen bezoeken per maand is funda hét online-vastgoedplatform van Nederland met het actuele koop- of huuraanbod van alle makelaars van Nederland. Funda onderscheidt zich als online platform door het bieden van de meest actuele, betrouwbare en volledige informatie over woningen én commercieel vastgoed. Momenteel is funda aan het verbreden van een vraag-en-aanbod-website voor woningen naar een platform voor de totale wooncyclus.