Nieuwe website van funda maakt het zoeken naar een woning een stuk makkelijker

Amsterdam, 28 april 2003Funda, de grootste en meeste bezochte huizensite van Nederland, presenteert vandaag een geheel vernieuwde website. Belangrijkste vernieuwing betreft de zoekinterface. Bezoekers van de site kunnen nu op drie verschillende manieren toegang krijgen tot het NVM-woningaanbod van gemiddeld meer dan 77.000 woningen. Funda sluit hiermee beter aan op hoe mensen zich op de woningmarkt oriënteren.

Meer mogelijkheden voor de consument

Funda introduceert op basis van haar ervaring, onderzoek onder gebruikers van de site en intensief overleg met NVM-makelaars drie manieren om te zoeken. De eerste mogelijkheid is om te zoeken op plaats in combinatie met prijs. De tweede mogelijkheid is om door het bestand te bladeren op basis van een combinatie van zelf te bepalen zoekcriteria. Funda biedt hiervoor meer dan 15 selectiecriteria, zoals bijvoorbeeld soort woning, bouwperiode, ligging enzovoort. De derde methode is het zoeken op de kaart van Nederland, waarbij elke klik van de muis het zoekgebied verfijnd. Uiteindelijk kan men op die manier zien wat het woningaanbod is in een bepaalde buurt of wijk.

Voordeel voor de bezoekers van funda is dat men eenvoudig van huis naar huis kan springen, zonder iedere keer opnieuw een volledige zoekopdracht te moeten invoeren. Na het invoeren van een zoekopdracht kan vanuit de gevonden woning op verschillende manieren naar soortgelijke of desgewenst geheel andere woningen doorgeklikt worden. "Het zoeken naar een woning is een proces dat je niet kunt sturen. Bovendien komt men tijdens het zoeken er vaak achter dat men toch iets anders wil." Aldus Marque Joosten, directeur van Funda.

Meer mogelijkheden voor de NVM makelaar

Uit recent onderzoek van NSS Interview blijkt dat woningzoekenden internet als de belangrijkste informatiebron zien. Daarnaast laat het onderzoek zien dat consumenten die hun woning in de verkoop hebben, internet in toenemende mate inzetten bij de promotie van hun woning. Voor de promotie van woningen die in de verkoop staan wordt jaarlijks circa 100 miljoen euro uitgegeven. Slechts een klein gedeelte daarvan wordt gebruikt voor de promotie van woningen via internet. Funda voorziet daarin de komende jaren een omslag waarbij internet een steeds belangrijkere positie zal innemen. De nieuwe funda website biedt NVM makelaars extra 'producten' om hun woningaanbod onder de aandacht te brengen van de woningzoekenden. Deze kunnen ingezet worden als aanvulling op de standaard vermelding van woningen op funda. Het gaat hierbij om de producten zoals TopHuis, Woning in beeld en 360° foto's.

Bijna alle producten kunnen door de NVM makelaar online besteld en direct geactiveerd worden via de funda desk. De funda desk is eveneens een nieuw onderdeel van de funda website en fungeert als een online serviceloket voor de NVM makelaar.

Funda NV
Jeroen Wilhelm
jeroen.wilhelm@funda.nl

Funda is in 2001 door de NVM opgericht om het aanbieden en bekijken van vastgoed zo makkelijk mogelijk te maken. Met 44 miljoen bezoeken per maand is funda hét online-vastgoedplatform van Nederland met het actuele koop- of huuraanbod van alle makelaars van Nederland. Funda onderscheidt zich als online platform door het bieden van de meest actuele, betrouwbare en volledige informatie over woningen én commercieel vastgoed. Momenteel is funda aan het verbreden van een vraag-en-aanbod-website voor woningen naar een platform voor de totale wooncyclus.