Funda start funda Landelijk

Amsterdam, 19 september 2006 Funda lanceert funda Landelijk, een website waar agrariërs en andere geïnteresseerden op zoek kunnen naar te koop staande boerderijen (agrarisch vastgoed). Funda wil, na funda in business, verder werken aan transparantie in de (zakelijke) vastgoedmarkt.

De website van funda Landelijk heeft een vergelijkbare lay-out en werkwijze als fundainbusiness.nl. Bezoekers kunnen op fundalandelijk.nl specifiek zoeken op bedrijfssoort (o.a. akkerbouw-, tuinbouw-, melkvee-, rundvlees- en varkens- of paardenhouderijbedrijven). Daarbij kan op provincie en grondoppervlakte in hectare worden gezocht. Bovendien is het mogelijk om met de site op de kaart van Nederland in te zoomen en de te koop staande objecten geografisch in beeld te krijgen.

“Op dit moment bevat de funda Landelijk-database een paar honderd boerderijen die te koop staan. Het wordt voor geïnteresseerde kopers in deze specifieke branche een stuk eenvoudiger om zicht te krijgen op te koop staand agrarisch vastgoed. Vanzelfsprekend vermelden wij alle bijbehorende NVM-makelaars”, aldus funda ceo Marque Joosten.

Een NVM-makelaar kan zijn aanbod op funda Landelijk plaatsen voor € 75,- per object per jaar, voor losse grond is dat € 35,- per jaar. Naast agrarische bedrijven zijn op funda Landelijk ook landgoederen te vinden. Het betreft hier landerijen met minimaal 1 hectare grond met woonbestemming.

Funda werd in 2001 door de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) opgericht met het idee om via een online platform woningvraag – en aanbod online bijeen te brengen en inzichtelijk te maken. In eerste instantie betrof het alleen aanbod van bij de NVM aangesloten makelaars. Later kwam daar ook het aanbod bij van niet bij de NVM aangesloten makelaars. Sinds een aantal jaren exploiteert funda met funda in business ook het leidende platform waar vraag naar en aanbod van bedrijfsonroerend goed elkaar kunnen vinden.