Funda toont aanbod veilingwoningen

Amsterdam, maandag 28 september 2009 - Huizensite funda start vandaag met het tonen van veilinginformatie op de site. Voor huizenzoekers zijn de woningen die via een veiling worden aangeboden daardoor nu beter vindbaar. Bij deze woningen geeft funda specifieke informatie over de soort veiling, de veilingdatum, het veilingsysteem en indien van toepassing de 'vanaf prijs'. Potentiële kopers kunnen zich bij de veilingpartij aanmelden voor de veiling. Voor makelaars maakt funda het hiermee mogelijk om via een open platform van meerdere veilingpartijen de woningen aan te bieden

Deze eerste stap in veilingen sluit goed aan bij de doelstelling van funda om transparantie in de woningmarkt te brengen. "We zagen het fenomeen veilingen als verkoopinstrument in de markt opkomen en signaleerden een wens bij de makelaar om dit op funda te kunnen tonen. Daar hebben we nu invulling aan gegeven", aldus Joep Ketelaar, algemeen directeur van funda.

Funda werd in 2001 door de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) opgericht met het idee om via een online platform woningvraag – en aanbod online bijeen te brengen en inzichtelijk te maken. In eerste instantie betrof het alleen aanbod van bij de NVM aangesloten makelaars. Later kwam daar ook het aanbod bij van niet bij de NVM aangesloten makelaars. Sinds een aantal jaren exploiteert funda met funda in business ook het leidende platform waar vraag naar en aanbod van bedrijfsonroerend goed elkaar kunnen vinden.