Funda geeft ongebonden verhuurbemiddelaars toegang tot huurplatform

Amsterdam, 2 juni 2015 - Funda heeft haar huurplatform opengesteld voor verhuurbemiddelaars die niet bij een branchevereniging zijn aangesloten. De grootste huizensite van Nederland besloot daartoe na een succesvolle pilot. Funda en mede-initiatiefnemer NVM willen met de openstelling meer transparantie bewerkstelligen op de Nederlandse huurmarkt.

Succesvolle pilot
De pilot ging een jaar geleden van start. Vanaf dat moment konden 40 verhuurbemiddelaars die niet zijn aangesloten bij een branchevereniging, maar wel voldeden aan de gestelde toelatingseisen toegang krijgen tot funda. De pilot bleek een succes, waardoor nu is besloten tot permanente openstelling van het huurplatform. Voorheen was plaatsing van huurobjecten op funda voorbehouden aan leden van brancheverenigingen NVM, Vastgoedmanagement Nederland, VBO en VastgoedPRO.

Hét startpunt voor huisvesting
Voor funda is de openstelling een logische keuze, aldus funda-CEO Marc Duijndam. “We zijn al de toonaangevende website voor het aanbieden en zoeken van koophuizen. Maar het is onze ambitie uit te groeien tot hét startpunt voor welke vorm van huisvesting dan ook: particulier of zakelijk, koop of huur. Hiervoor is het noodzakelijk dat we ook in de huurmarkt een compleet en betrouwbaar aanbod bieden aan de zoeker.”

Voorwaarden toetreding
Een ongebonden bemiddelaar die tijdens de pilot toegelaten wilde worden, moest aantoonbaar actief zijn in de huurmarkt en minimaal twee jaar ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel. Daarnaast diende de bemiddelaar op objectniveau te beschikken over een opdracht tot bemiddeling van de verhuurder. Ook werden eisen gesteld ten aanzien van de transparantie over huurprijzen en bijkomende kosten voor de huurder. Funda verwacht nog deze zomer overige ongebonden verhuurbemiddelaars toegang te kunnen verlenen tot haar huurplatform. De toelatingseisen worden momenteel geformaliseerd.

Over funda in business | Sinds 2001 heeft funda zich ontwikkeld van marktplaats die vraag en aanbod van onroerend goed bij elkaar brengt, naar hét platform voor iedereen die op zoek is naar zijn volgende thuis. Sinds de lancering van funda in business in 2005 is funda er ook voor ondernemers die een ruimte zoeken om zakelijke ambities te realiseren. Vandaag de dag heeft funda in business het meest complete aanbod van (zakelijk) onroerend goed van het land en is het met meer dan een miljoen bezoeken per maand het grootste platform voor commercieel vastgoed van Nederland.