Woningruil via funda nu live in heel Nederland

Amsterdam, 12 april 2013 Het online vastgoedplatform funda heeft – na een succesvolle pilot – vandaag de nieuwe functionaliteit Woningruil in heel Nederland gelanceerd. Algemeen directeur Joep Ketelaar van funda kondigde dit vanochtend aan. “Met Woningruil willen wij samen met de makelaars de woningmarkt een nieuwe impuls geven”. Woningruil sluit aan bij de dagelijkse praktijk van makelaars. “Veel mensen kunnen tegenwoordig pas een nieuwe woning kopen, wanneer zij hun eigen woning hebben verkocht. Woningruil lost dit probleem op, doordat verkoop en aankoop gelijktijdig plaatsvinden. Bovendien voorkomt een daadwerkelijke transactie altijd dubbele lasten.”

De pilot Woningruil – in acht kleinere en middelgrootte regio’s verspreid door Nederland – leverde in drie maanden ruim 200 concrete woningruilsuggesties op. In deze regio’s accepteerden 180 NVM-makelaars de uitnodiging om deel te nemen. Zij wisten direct ruim 1500 consumenten te interesseren om zich aan te melden voor de pilot Woningruil. “Zowel makelaars als consumenten zien kansen in dit nieuwe initiatief. Deze cijfers geven ons een representatief beeld voor Nederland, daarom introduceren we Woningruil nu op nationale schaal”, legt Ketelaar uit.

Makelaars

Bij deze nieuwe functionaliteit vervullen makelaars een sleutelrol. Op basis van het bestaande woningaanbod op de website en de zoekprofielen van deze verkopers, genereert funda de woningruilsuggesties. Makelaars beoordelen of deze suggesties echt bij hun klanten passen. “Hoe specifieker de ingevoerde zoekopdrachten met bijvoorbeeld het aantal slaapkamers, aantal vierkante meters, prijs en tuin, des te betere woningruilsuggesties wij kunnen genereren. Makelaars kunnen hun klanten daarbij helpen én begeleiden om de juiste zoekcriteria in te stellen via ‘Mijn funda’. Zij vervullen dus een sleutelrol voor het bieden van nieuw perspectief op de woningmarkt”, betoogt Ketelaar.

Grotere kans op verkoop woning

Woningruil betekent een uitbreiding van de dienstverlening van de makelaar. Middels woningruil krijgen ze namelijk goed inzicht in de vraag van hun klanten, waardoor zij een nog waardevollere bijdrage kunnen leveren bij het aankoopproces.

Logische volgende stap

Makelaars omarmen de functionaliteit en geven aan veel potentie te zien. Een kleine rondgang van funda onder deelnemende NVM-makelaars van de pilot bevestigt het positieve beeld over Woningruil. Ketelaar: “Deelnemers stellen dat een landelijke uitrol zal bijdragen aan een succesvolle, proactieve benadering van hun klanten. Ik vind het goed van hen te horen dat ook hun klanten het initiatief écht waarderen.”

Woningruil via funda is vanaf vandaag beschikbaar in heel Nederland voor alle bij funda aangesloten makelaars.

Funda is in 2001 door de NVM opgericht om het aanbieden en bekijken van vastgoed zo makkelijk mogelijk te maken. Met meer dan 44 miljoen bezoeken per maand is funda hét online-vastgoedplatform van Nederland met het actuele koop- of huuraanbod van alle makelaars van Nederland. Funda onderscheidt zich als online platform door het bieden van de meest actuele, betrouwbare en volledige informatie over woningen én commercieel vastgoed. Momenteel is funda aan het verbreden van een vraag-en-aanbod-website voor woningen naar een platform voor de totale wooncyclus.