Funda introduceert virtueel bezichtigen met Oculus Rift
Innovatieve toepassing rondom Virtual Reality-bril gratis voor makelaars beschikbaar
Amsterdam, 21 april 2015 - Makelaars kunnen huizenzoekers vanaf vandaag huizen virtueel laten bezichtigen op funda. Daarvoor heeft het online vastgoedplatform een innovatieve toepassing ontwikkeld rondom de Oculus Rift, de revolutionaire VR-bril die de drager onderdompelt in een virtuele werkelijkheid. Met deze bril kan de makelaar potentiële kopers rondleiden door een huis zonder dat ze daar daadwerkelijk aanwezig zijn. Mensen op huizenjacht besparen zo niet alleen tijd, hun ervaring wordt bovendien geïntensiveerd. Makelaars krijgen door deze service meer contact met geïnteresseerden in hun aanbod.
De nieuwe toepassing ‘Virtueel bezichtigen via funda’ werd gelanceerd op fundament’15. Dit jaarlijkse funda-evenement voor NVM-makelaars vindt vandaag plaats, met als thema ‘de boost voor uw business’. Die boost krijgen makelaars onder meer door deze toepassing, waar ze vanaf vandaag direct mee aan de slag kunnen. De introductie volgt een jaar na fundament’14, waarbij het thema ‘samen vooruitkijken’ was. Toen liet funda de makelaars alvast enkele nieuwe gadgets, waaronder de Oculus Rift, uitproberen.
Gemak voor makelaar, koper en verkoper
Virtueel bezichtigen via funda biedt gemak voor zowel de makelaar en de potentiële koper als de verkoper. “Een bezichtiging is een hele inbreuk op de dag”, aldus software developer Samir Boulema van funda. “Zeker een niet-succesvolle bezichtiging is uiteindelijk zonde van ieders tijd. Niet alleen van de makelaar en de zoeker, maar ook van de verkopende partij. Maar nu heeft de zoeker dankzij de virtuele bezichtiging het huis al intensief beleefd en is hij echt overtuigd geraakt van zijn keuze. Daardoor hoeft de verkoper zijn huis alleen nog open te stellen voor mensen met serieuze belangstelling.”
Vaker contact, beter advies
Volgens Boulema gaat virtueel bezichtigen voor meer contact tussen makelaar en huizenzoeker zorgen. Virtueel bezichtigen kan alleen op kantoor bij de makelaar. Net als bij een echte bezichtiging vervult de makelaar daarbij de rol van expert en adviseur. “Mensen op huizenjacht hebben nu extra reden voor een bezoek aan de makelaar. Door meer huizen in korte tijd te bezichtigen, krijgt de makelaar sneller een beeld van de wensen en behoeften van de huizenzoeker. Als hij daarop doorvraagt, kan hij beter advies geven over huizen die aansluiten bij de woonwens.”
Kosteloos beschikbaar voor volledige aanbod funda en funda in business
Funda stelt de toepassing kosteloos beschikbaar aan NVM-makelaars via de funda desk. De service geldt voor het actuele aanbod op zowel funda als funda in business. Virtueel bezichtigen is direct mogelijk voor elk object waarvan minstens één 360-graden foto is toegevoegd aan de presentatie op funda. Dat geldt nu al voor zo’n 30.000 objecten. Meerdere 360-graden foto’s met zogenaamde ingestelde ‘hotspots’ maken de beleving uiteraard groter.
Ook voor aankoopopdrachten en nieuwbouw
Makelaars kunnen van de dienst gebruikmaken voor het volledige aanbod, dus niet alleen hun eigen portefeuille. Daardoor biedt virtueel bezichtigen via funda voor makelaars ook kansen op extra aankoopopdrachten. Virtueel bezichtigen is als toepassing bovendien interessant voor nieuwbouw: een virtuele wandeling door het toekomstige huis spreekt meer tot de verbeelding dan wanneer een potentiële koper zich er een voorstelling van moet maken met plattegronden en bouwtekeningen.
Revolutionaire Oculus Rift basis van toepassing
Virtueel bezichtigen via funda is een toepassing die is gebaseerd op de Oculus Rift, een virtual reality-bril met breed stereoscopisch beeld. Deze revolutionaire bril dompelt de drager ervan compleet onder in een virtuele wereld. De Oculus Rift werd oorspronkelijk voor gamers ontwikkeld, maar wordt nu ook ontdekt als basis voor tal van zakelijke toepassingen.
Contactpersoon
-
Gonneke Daris
Over Funda
Funda is niet meer weg te denken van de Nederlandse woningmarkt. Met het meest complete woningaanbod van Nederland, weten miljoenen bezoekers het platform iedere maand te vinden in hun zoektocht naar een passende nieuwe woning. Een belangrijke functie. Daarom loopt funda voorop in de ontwikkeling van nieuwe producten, diensten en informatie om haar bezoekers verder te helpen met het kopen, bezitten en verkopen van een eigen woning. En om de makelaar, wiens expertise onmisbaar is, het podium te bieden dat hij of zij nodig heeft om de consument nog beter te ondersteunen.