Funda geeft ongebonden verhuurbemiddelaars toegang tot huurplatform

Amsterdam, 2 juni 2015 - Funda heeft haar huurplatform opengesteld voor verhuurbemiddelaars die niet bij een branchevereniging zijn aangesloten. De grootste huizensite van Nederland besloot daartoe na een succesvolle pilot. Funda en mede-initiatiefnemer NVM willen met de openstelling meer transparantie bewerkstelligen op de Nederlandse huurmarkt.

Succesvolle pilot
De pilot ging een jaar geleden van start. Vanaf dat moment konden 40 verhuurbemiddelaars die niet zijn aangesloten bij een branchevereniging, maar wel voldeden aan de gestelde toelatingseisen toegang krijgen tot funda. De pilot bleek een succes, waardoor nu is besloten tot permanente openstelling van het huurplatform. Voorheen was plaatsing van huurobjecten op funda voorbehouden aan leden van brancheverenigingen NVM, Vastgoedmanagement Nederland, VBO en VastgoedPRO.

Hét startpunt voor huisvesting
Voor funda is de openstelling een logische keuze, aldus funda-CEO Marc Duijndam. “We zijn al de toonaangevende website voor het aanbieden en zoeken van koophuizen. Maar het is onze ambitie uit te groeien tot hét startpunt voor welke vorm van huisvesting dan ook: particulier of zakelijk, koop of huur. Hiervoor is het noodzakelijk dat we ook in de huurmarkt een compleet en betrouwbaar aanbod bieden aan de zoeker.”

Voorwaarden toetreding
Een ongebonden bemiddelaar die tijdens de pilot toegelaten wilde worden, moest aantoonbaar actief zijn in de huurmarkt en minimaal twee jaar ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel. Daarnaast diende de bemiddelaar op objectniveau te beschikken over een opdracht tot bemiddeling van de verhuurder. Ook werden eisen gesteld ten aanzien van de transparantie over huurprijzen en bijkomende kosten voor de huurder. Funda verwacht nog deze zomer overige ongebonden verhuurbemiddelaars toegang te kunnen verlenen tot haar huurplatform. De toelatingseisen worden momenteel geformaliseerd.

Funda is in 2001 door de NVM opgericht om het aanbieden en bekijken van vastgoed zo makkelijk mogelijk te maken. Met meer dan 44 miljoen bezoeken per maand is funda hét online-vastgoedplatform van Nederland met het actuele koop- of huuraanbod van alle makelaars van Nederland. Funda onderscheidt zich als online platform door het bieden van de meest actuele, betrouwbare en volledige informatie over woningen én commercieel vastgoed. Momenteel is funda aan het verbreden van een vraag-en-aanbod-website voor woningen naar een platform voor de totale wooncyclus.